Tuesday, October 30, 2012

perodua kembara convert to k3vet dvvt turbo tiptronic halfcut

ini bukan pertama kali convert k3vet.. tapi ni baru 1st time post pasal convert kembara ke k3vet.. huhu......

bermulalah sebuah kisah...
setelah proses pemilihan, testing (bukan test drive ya), dan pembayaran telah diselesaikan di kedai potong... halfcut pn dibawa balik... alhamdulillah selamat sampai ke workshop....

ni owner cuba2 buat test drive... (cool amy programmer)


ni kira bergaya lah katekan.. x sabo beb nak bawak kembara turbo~!!!
 so selepas semuanya selesai bermulalah proses menceraikan bahagian enjin lama yg dah x digunakan....
mmg semuanya dileraikan lah utk memberi laluan kepada nadi baru kereta ni.. ini termasuklah dengan dashboard dan segala petala barang yg ada kat dalam kete tu... (sila kosongkan kereta kalau nak wat yer..)

lepas tu proses nak mencantikkan bahagian dalaman ruang enjin.. (engine bay)
owner kereta ni telah memilih warna sparkling black utk hiasan ruang enjin.. yg ni pula dalam proses pembersihan dan preparation sebelum disembur dengan warna kemudiannya dilapis dengan lacquer.. kelas tau kami gunakan cat 2k.. x main spray ngan clear pakai tin jer.. nanti x tahann... jgn marah...

 
hasil selepas siap proses mengecat ruangan enjin.

selepas tu proses memasukkan enjin beserta sub frame bermula.. maaf x ada pic.. x sempat nak ambik....
bila enjin semua dah siap psg n running dengan baik.. wiring pun dah siap dikerjakan semula... kerja mencuci enjin pula mengambil tempat.....
so itu sampai sini sahajalah yg dapat dipertontonkan...
insyallah kalau ada masa saya update project2 lain...

sekadar info...
jika anda berminat utk convert perodua kembara anda dari std 1.3 hcej yg sgt kuat telan minyak ada beberapa pilihan...
antaranya
k3ve 1.3 (dvvt) 4wd
k3ve 1.3 (dvvt) 2wd - yg ni minyak save giler..
k3vet 1.3 (dvvt turbo) - pada yg suka power.. gear pun tiptronic...

*kebanyakkan semua model diatas didatangkan dalam versi auto sahaja....

boleh call utk info 019-2466958-yet

Monday, August 6, 2012

kembara offroad pic.



beberapa gambar utk cuci cuci mata...
insyallah nanti upload dari versi street pula...
kembara offroad pun not bad apa....
terdapat banyak jenis set up utk offroad.
bergantung kepada penggunaan dan jenis laluan yg digunakan.
antara jenis tayar yg boleh fit kt kembara
AT- 215r15 -silverstone SQ278 harga rm250-300 bergantung pada kedai tayar.
70% on road 30% off road usage.

AT- 235/75/15 - AT117 special silverstone rm300++ 70% on road 30% off road usage

MT 235/75/15 - maxxis buckshot / kumho radial
rm400++ 60% offroad tyre. not recommended for on road use.

Monday, July 30, 2012

perodua kembara running on 2wd rwd.

perodua kembara running on 2wd rwd.

 rm198 siap pasang. lebih dari 100 unit telah dipasang oleh kami..

kelebihan
-lebih kuasa 'pick up'
-pergerakan lebih lancar
-jimat petrol (10-15%)
-tayar hadapan bertahan lebih lama (biasanya tayar hadapan yg akan haus dahulu)

kekurangan.
-utk kegunaan 'on road' sahaja.. 100% so memang tak boleh nak bawa masuk kebun etc..
-rwd pemanduan mcm bawa van. x boleh nak corner laju2... melainkan anda mmg ada bakat sebagai pelumba handalan... (hati2 kereta anda boleh drift!)

kembara lebih baik dengan sistem pacuan dua roda 2wd jika dugunakan seharian sebagai town driven car, anda tidak memerlukan pacuan 4wd utk kegunaan bandar. sistem 4wd ini hanya digunapakai di jalan yg tidak berturap..

CDL switch - suis ini terletak di sebelah kanan papan pemuka (dashboard)
jangan salah faham.. ramai yg beranggapan bahawa suis ini adalah utk transformasi dari 2wd ke 4wd...
perodua kembara sememangnya didatangkan dengan sistem pacuan empat roda sepenuh masa.
fungsi suis ini adalah untuk 'lock diffrential' yg cuma digunakan ketika kenderaan anda tersangkut didalam lumpur atau ketika melalui jalan yg sangat licin... perlu dingatkan bahawa CDL ini tidak boleh dihidupkan ketika kenderaan berada di atas jalan raya.. boleh menyebabkan sistem pacuan anda rosak sama sekali.

sebarang pertanyaan 
kembara.specialist@gmail.com
019-2466958 - yet